Türkiye’de yabancı müzik çok fazla dinlenmiyor, daha doğrusu Türkçe müzik kadar dinlenmiyor.
Türkçe müzik yabancı müziğin on katı kadar dinleniyor.Bu oranı resmi fiziki ve digital albüm satışlarındaki verilerden görebiliyoruz.Yabancı müzik tüketimi daha düşük olduğu için bu müziğe yapılan yatırımlarda çok fazla olmuyor.
Radyo mecrasında yabancı müzik alanında çok dar bir piyasa var, yabancı müzikte yaşanan rekabet çok büyük değil, çok az sayıda radyo kanalı yabancı müzik yayını yapıyor ve bu alanda birbiriyle rekabet ediyor.
Doksanlı yıllar boyunca Number One Fm bu alanda liderliğini sürdürürken, bu piyasada Power Fm ve Metro Fm ile ciddi bir rekabet yaşadı.
Cem Uzan’ın sahip olduğu Metro Fm iki binli yılların başında Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı müzik radyosu oldu. Uzan, medya işletmelerine çok iyi bakıyordu,onları çok seviyordu ve her türlü yatırımı yapıyor ve kanallarının lider olması için onlara çocukları gibi bakıyordu.
Metro Fm 2007 yılına kadar Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı müzik radyosu oldu. Kanal TMSF’nin eline geçince duraklamaya girdi, daha sonra bu radyo yabancı yatırımcı grup Canwest’a satılınca reyting liderliğini kaybetti. Radyo Kanadalı’ların elinden çıktıktan ve Spectrum adlı medya grubuna satıldı ve radyo birincilikten dördüncülüğe kadar geriledi.
Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı müzik radyosu 2007 yılının yazından 2012 yılının sonbaharına kadar Power Fm oldu. Bu süre boyunca Power Fm verdiği bütün reklamlarda “Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı müzik radyosu olduğu” vurgusunu yaptı. Beş sene boyunca bu alanda birincilik bu radyonundu.
Bu gelenek kısa bir süre önce bozuldu ve Power Fm radyo araştırmasını yapan İpsos KMG adlı araştırma şirketinin verilerine göre Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı müzik radyo kanalı birinciliğini Number One Fm’e kaptırdı. Bu değişiklik radyo piyasasında çok ciddi bir milat oldu. Radyo piyasasında yaşanan bu değişimle beraber bir efsanenin yıkılışına da tanıklık ettik. Aslında bir efsane yıkılırken başka bir efsane küllerinden yeniden doğdu. Power Fm ile Number One Fm borsada işlem gören birer şirket olsalardı bu pazar erişim liderliğinde yaşanan değişim onların piyasa değerlerini de değiştirirdi. Mesela birinciliği kaydeden radyo grubunun şu an ki piyasa değeri 100 milyon dolar iken bu değişimle 80 milyon dolara düşer, birinciliğe çıkan grubun marka değeri 40 milyon dolardan 60 milyon dolara çıkardı.
Ekonomik değeri çok yüksek olan bir radyo kanalının ekonomik anlamda yer yer sıkıntılar yaşayan bir radyo kanalına karşı aldığı bu yenilgi rekabette para ile ölçülemeyecek hırsın , azmin önemini çok iyi örnekledi. Bir radyo kanalı para basarken başarısızlığının kurbanı oluyor, diğer kanal ise parasızlığını yüksek beceresi ile telafi ediyor ve şampiyonluğa çıkıyor. Demek ki neymiş? Para, sermaye her zaman her kapıyı açmıyor. Emek ve para ölçülemeyen değerler doğru işlendiği zaman büyük başarılar getirebiliyor.
Bir haftadır radyo piyasasında herkes bu konuyu konuşuyor, herkes Number One Fm’in tekrar şampiyonluğu nasıl elde ettiğini konuşuyor. Şimdi gazete ilanlarında “Türkiye’nin en çok dinlenen yabancı radyosu” ibaresi değişti.
Bu adres değişikliği radyo piyasasında çok ciddi bir kırılma noktası oldu.Rekabet geri geldi, bundan sonra dört radyonun ciddi rekabetini yaşayacağız. Daimi birinciyi ise siz radyo dinleyicileri belirleyecek.
Peki yabancı müzik yayını yapan radyolarda durum nedir ?
1-Number One Fm : % 2.32 2-Power Fm : % 2.27 3-Radyo Fenomen : % 2.16 4-Metro Fm : % 1.88 5-Virgin Radyo : % 0.74 6-Joy Fm : % 0.73 7-Radyo Mydonose: % 0.37 8-Pal Station : % 0.26
Kaynak : İpsos KMG 2012/10 Radyo Dinlenilirlik Araştırması
Yazar : Michael Kuyucu