Medya AlemiMedya AlemiMedya Alemi
  • Medya
  • Gündem
  • Magazin
  • Dizi/TV
  • Teknoloji
  • Kültür/Sanat
  • Yaşam
  • Sağlık
  • Spor
  • Diğer
Haber Üçüncü Nesil Jet Yakıtı Yolda: Havadan Enerjiyle Uçuş Mümkün!
Paylaş
Font ResizerAaa
Medya AlemiMedya Alemi
Font ResizerAaa
Arama
  • Home
    • Home 5
  • Demos
  • Categories
  • Bookmarks
  • More Foxiz
    • Sitemap
  • Kullanım Şartları
  • Künye
  • İletişim
  • Advertise
© Copyright 2022, Medya Alemi Tüm Hakları Saklıdır.
Medya Alemi > Gündem > Üçüncü Nesil Jet Yakıtı Yolda: Havadan Enerjiyle Uçuş Mümkün!
Gündem

Üçüncü Nesil Jet Yakıtı Yolda: Havadan Enerjiyle Uçuş Mümkün!

Üçüncü nesil sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) e-yakıt olarak ortaya çıkıyor

Son Güncelleme 23 Haziran 2025 12:07
3 ay önce
Paylaş
Uçak E-yakıt
Paylaş

Üçüncü nesil sürdürülebilir havacılık yakıtı (SAF) e-yakıt olarak ortaya çıkıyor

Uçakların sadece havadan yakıt alması bilimkurgu gibi gelse de çok da uzak olmayan bir gelecekte bu bilimsel bir gerçeğe dönüşebilir.

Nasıl mı? E-yakıt veya “elektrikten üretilen sıvı” yakıt diye adlandırılan üçüncü nesil sürdürülebilir havacılık yakıtı (sustainable aviation fuel / SAF) sayesinde.

Uzmanlar, bu teknolojinin aslında şaşırtıcı derecede basit olduğunu söylüyor. Havacılık endüstrisinin aşması gereken en büyük engel ise maliyet.

Avrupa Hava Emniyeti Ajansı’na göre e-yakıtların tonu 8 bin 720 dolar, biyolojik bazlı SAF’in tonu 2 bin 365 dolar ve geleneksel jet yakıtının tonu 830 dolar.

Aether Fuels CEO’su Conor Madigan, e-yakıtın atmosferdeki veya endüstriyel emisyonlardan elde edilen karbondioksitin (CO2) doğrudan elektroliz yoluyla veya hidrojenle birleştirilerek karbonmonoksite (CO) dönüştürülmesiyle üretildiğini açıklıyor.

Daha sonra karbondioksit ve hidrojen birleştirilerek çeşitli hidrokarbon bileşikleri oluşturulabiliyor ve bunlar rafine edilerek jet yakıtına dönüştürülebiliyor.

Sustainable Aviation CEO’su Duncan McCourt, yakıldığında karbon saldığını belirtiyor. Bu, üretiminde yenilenebilir enerji santrali kullanılırsa tamamen net sıfır olduğu anlamına geliyor. Ayrıca biyolojik kaynaklı SAF’ten farklı olarak hammadde sınırlamaları ve arazi kullanımı sorunları da sözkonusu değil.

The Independent’a konuşan McCourt, “ticari seviyeye ölçeklendirmenin ve bunu makul bir maliyetle yapmanın” engel teşkil ettiğini söylüyor.

Madigan daha ayrıntılı bir şekilde, e-yakıt tesislerinin maliyetinin “yüksek olduğunu ve mevcut politikalar kapsamında gereken türde hidrojenin kıtlığının projeleri daha küçük ölçekli operasyonlarla sınırladığını” açıklıyor.

Bunun “maliyet verimliliğinin düşmesine ve kabul edilebilir sermaye getirisi elde etmek için çok yüksek fiyatlara yol açtığını” ifade ediyor.

Madigan şöyle devam ediyor:

CO2 artı H2 yakıtlarını teşvik eden politikaların olduğu sadece iki pazar var (Birleşik Krallık ve AB) ve bunlar sadece atık hidrojen veya yeşil hidrojenin kullanımına izin veriyor.

Birçok şirket sermaye harcamalarını azaltmanın yollarını arıyor ancak çoğu yaklaşım bu süreçte verimlilikten ödün veriyor.

Madigan, atmosferden CO2 yakalamanın “çok fazla enerji gerektirdiğini ve dolayısıyla çok pahalı” olduğunu ancak bu sorunun yakıt fiyatına daha az etki ettiğini söylüyor.

Peki çözüm ne?

Bu kısmen politikacıların elinde.

McCourt “Hidrojen üretmek ve karbonu büyük ölçekte yakalamak için gereken enerjinin maliyeti, başlıca zorluklardan biri” diyor.

Bu sorunun üstesinden gelmek için kayda değer yatırımlar ve destekleyici hükümet politikalarına ihtiyaç var.

Peki havacılık endüstrisi “havadan yakıt”ı benimseyecek mi? Birkaç havayolu şirketi uçuşları için alternatif yakıtlar denediğinden, bu olası görünüyor.

Virgin Atlantic 2023’te Heathrow’dan New York’a yemeklik yağla çalışan bir Boeing 787 Dreamliner uçurdu ve United, Emirates ve British Airways gibi havayolu şirketleri de SAF kullandı.

Alaattin Çakıcı’dan Devlet Bahçeli’ye Ziyaret!
Donald Trump’dan Şok Kudüs Açıklaması!
İstanbul’da Terör Operasyonu: 8 Kişi Gözaltına Alındı!
MHP Lideri Bahçeli’nin 6’lı Masa Tepkisi!
Cumhurbaşkanı Erdoğan Yeni Atama Kararlarını İmzaladı!
EtiketlerE-YakıtHavaSAFUçakYakıt
Bu Haberi Paylaş
Facebook Whatsapp Whatsapp LinkedIn
Önceki Haber Devlet Bahçeli Devlet Bahçeli: ‘Durum Çok Ciddidir, Beka Meselesidir’
Sonraki Haber İnstagram Instagram’da Yeni Dönem: Reels ile Belgesel Bile Çekilecek!
Evcil Hayvan Sahipleri
Evcil Hayvanlar Stresi Azaltıyor: Sahiplerinin %58’i Sarılmayı Tercih Ediyor!
Diğer
Bilinç Transferi
Bilinç Aktarımı Mümkün Mü? Oxford Raporuna Göre Üç Büyük Engel!
Diğer
Kardeşler
Alfred Adler’in Doğum Sırası Teorisi: Kişilik Üzerindeki Etkileri!
Diğer
Kolejen
Kolajen Takviyeleri Gerçekten İşe Yarıyor mu? Uzmanlar Ne Diyor, Kullanıcılar Ne Hissediyor?
Diğer
Uykusuzluk
Uykusuzlukla Mücadele: Daha Hızlı Uykuya Dalmak İçin Bilim Destekli 6 İlginç Yöntem!..
Diğer
Medya AlemiMedya Alemi
© Copyright 2022, Medya Alemi Tüm Hakları Saklıdır.
  • Kullanım Şartları
  • Künye
  • İletişim
  • Advertise