Havalar ısınmaya başladıkça insanların mobilitesi artıyor. Böyle olunca doğal olarak dışarıda radyo dinlemeyi tercih ediyorlar. Piknikte, cep telefonundan , otomobilden …değişik yerlerden radyo dinlemeye yöneliyorlar. Bende bu günlerde aynı şeyi yaptım, hafta sonu biraz kafamı dinlemek için dışarı çıktım.Arabada iki gün boyunca radyoları karıştırdım, yahu kardeşim bu kadar mı olur.. Bırak radyocu olarak bir vatandaş olarak çıldırdım..
İpsos KMG bir radyonun 15 dakikalık dilimlerle dinlendiğini ve ortalama radyo dinleme süresinin bu süre civarına kadar düştüğünü söylüyor son zamanlarda… Vallahi doğru , bizzat yaşadım ! Hangi radyoyu açsam reklam reklam reklam , yok tanıtıcı reklam yok bilmem ne reklam.. Arkadaş bu kadar mı olur ya ! .. Reklamlardan arda kalan zamanda da çalan şarkılara baktım bir radyoda biten şarkı öbür radyoda başlıyordu.. Yerli müzik radyolarında durum içler acısı ama yabancı radyolarda bundan farklı değil.. Reklamlardan arda kalan sürede onlarda “güm güm güm güm…” baş ağrıtıcı müziklerle zamanlarını geçiriyorlar. Onlarda da trend aynı , birbirlerinin kopyası…. Birini kapat öbürünü aç hiç bir fark yok..
RİAK ile radyolar birbirilerine giriyorlar, “biz para kazanamıyoruz” diye. RİAK onlara “reklam alanlarınız ağzına kadar dolu nasıl olur” diye yanıt veriyor. Radyo mecrasının reklam pastasından aldığı pay her yıl azalıyor, radyolar deli gibi reklam yayınlıyor..Reklamlar arttıkça cirolar düşüyor.. Tam bir komedi, bunun sebebi çok net.. Ucuza reklam alınıyor.. Power Grubu radyoları hariç bütün radyolar birbiri ile fiyat kırma yarışında… İş öyle olunca reklam sürelerini aşa aşa gidiyorlar. Radyo mecrasının değerini kaybetmesi burada avantaj oluyor, neden mi ? Bereket versin ki RTÜK radyoları TV kadar takmıyor ve o denli detaylı incelemiyor , yoksa var ya radyoların hali cezalardan papaz olur.…
Şimdi kendi kendime sordum , birbirini taklit eden radyolar, reklam arası şarkı yayınlayan radyolar… Eeee ben niye radyo dinleyeyim ? Bu çok acı bir durum, ve radyolar ne Ratem ne de bir başkası kimse bir şey yapmıyor.. Diyeceksiniz ki sende reklam yayınlamayan radyoları aç, yahu onu da yaptım.Onlara da on dakika dayandım, çünkü gerçekten de hepsi çok ama çok kötü ve amatör… Maalesef çoğu kötü müzik yayın yapıyor,hatta iğrenç ! Zaten ondan rating ve reklam alamıyorlar. Yemin ederim arabamda söylene söylene kapattım radyoyu ve bir süre sessizliği dinledim, kulağımda dakikalarca o reklamlar tınladı..
Boş zamanlarımda İngiltere ve Yunanistan’ın pazar lideri radyolarını dinliyorum, sektör ne güzel oturmuş oralarda.. Reklamın da dozu belli, programcılığın da , konuşmanın da müziğin de.. Bizde ise nasıl bir kakafoni var , sanki bir sirk gibi.
Yerel radyolar çalacak reklam bulamıyor, ulusallar reklam mezarlığına döndü.. Yereller reklam alamayınca para bulamıyor yatırım yapamıyor, ulusallara pastanın en son dilimini almak için birbirleriyle fiyat kırma yarışında..Peki sonuç ne ? Hani bu kadar reklam yayını yapıyorlar dj lerine doğru dürüst maaşlar verseler tamam diyeceğim.. Onu da yapamıyorlar.. Peki nereye gidiyor bu paralar ? Aslında bir yere giden bir para yok, sadece radyolar o kadar ucuza reklam yayınlıyor ve en önemlisi sponsorluk ve projelerden o kadar uzak yayın yapıyorlarki resmen reklam hammalığına soyunuyorlar. Bunda insan kaynağının rolü büyük, reklam verene proje üretmezsen spota mahkum kalırsın, reklam verene sponsorluk sunabilecek kalitede program yapımcısı çalıştırmaz format robotlarını çalıştırırsan spota yenik düşersin… Markana , insan kaynağına , teknolojine yatırım yapmazsan o zamanda sudan ucuza spot yayınlamak zorunda kalırsın..Bugün Türkiye’nin en pahalı reklam satan radyo grubu Power Grubu radyoları… Neden acaba ?
Abi bir durun ya bir müzik dinleyelim , bir dj sesi duyalım , bir program dinleyelim ya…O programını sat, programının köşelerini sat, proje üret..Bırak bu spot hammallığını ya…
Bu mecra bu reklam hammalığına devam ederse ileride bunun acısını çok çekecek.Ama kimin umurunda ki herkes bir köşe yapmış, “bana dokunmayan yılan bin yıl yaşasın “ modunda. Radyo mecrasında çok garip bir oligopol yapı oluşmuş durumda, sanki herkes kendi arasında anlaşmış kimse rekabete girmiyor gibi , kimse de bir heyecan yok, kimse de bir tık yok.Kaybeden ise radyo mecrası…
Michael Kuyucu