KMG 2012/07: Çalışkanlar Kazandı Tembeller Kaybetti Bayram tembelliğinin ertesinde gelen İpsos KMG verileri yan gelip yatan ve radyoculuk adına hiçbir şey yapmayan radyolara soğuk duş etkisi yarattı. 2012 yazının sonuna doğru gelirken, KMG verilerinin Temmuz raporlamasında Mayıs- Haziran- Temmuz dönemine ait sonuçları % 80 oranında beklenen düzeyde oldu. Önceki yazımda SOS veren radyolar SOS vermeye devam etti,bu radyolar tabiri caiz yerindeyse sektörde sadece takılıyorlar. Hangi radyo ne kazandı ne kaybetti ? Bir sonraki araştırmada radyoların 2012 yazı performansının tamamını görebileceğiz.Bu araştırma yazın yaklaşık % 60’lık bölümün gösteriyor. Radyoların yaz dönemi faaliyetlerinin % 60’lık bölümü olan 2012/07 raporlamasında göze çarpanlar şöyle:
1.KRAL FM 204.000 Kişi Kaybetti
2.POWER TURK 64.000 Kişi Kazandı
3.SLOW TURK 24.000 Kişi Kazandı
4.SUPER FM 61.000 Kişi Kaybetti
5.TRT FM 5.000 Kişi Kaybetti
6.ALEM FM 11.000 Kişi Kaybetti
7.BEST FM 5.000 Kişi Kazandı
8.RADYO FENOMEN – ISTANBUL 53.000 Kişi Kazandı
9.POWER FM 7.000 Kişi Kazandı
10NUMBER ONE FM 65.000 Kişi Kazandı
11.JOY TURK 42.000 Kişi Kaybetti
12.RADYO D 41.000 Kişi Kaybetti
13.METRO FM 41.000 Kişi Kazandı
14.RADYO VIVA 14.000 Kişi Kazandı
15.RADYO TURKUVAZ 1.000 Kişi Kaybetti
16.SHOW RADYO 46.000 Kişi Kaybetti
17.RADYO SEYMEN – ISTANBUL 16.000 Kişi Kaybetti
18.PARK FM – ANKARA 7.000 Kişi Kaybetti
19.KRAL POP 35.000 Kişi Kazandı
20.RADYO TATLISES 9.000 Kişi Kazandı
21.KARADENIZ FM – ISTANBUL 2.000 Kişi Kaybetti
22.RADYO 7 56.000 Kişi Kaybetti
23.ISTANBUL FM – ISTANBUL 45.000 Kişi Kaybetti
24.NTV RADYO 3.000 Kişi Kaybetti
25.PAL FM 22.000 Kişi Kazandı
26.RADYO MEGASITE – ANKARA 20.000 Kişi Kaybetti
27.RADYO ALATURKA – ISTANBUL 45.000 Kişi Kaybetti
28.VIRGIN RADIO 13.000 Kişi Kazandı
29.JOY FM – ISTANBUL 17.000 Kişi Kaybetti
30.RADYO KLAS + NUMBER ONE TURK FM 38.000 Kişi Kaybetti
31.KANALTURK RADYO 33.000 Kişi Kaybetti
Yukarıda da görüldüğü gibi kaybedenler ile kazananlar aslında 2012 yazını iyi geçirenlerle kötü geçirenlerin en somut göstergesi. Aslında haksız kazanan ve haksız kaybeden birkaç radyo var, ama genel olarak bakıldığında “ne ekersen onu biçersin” atasözünün doğruluğunu kanıtlar gibi bu veriler. Çalışanlar ve orijinal fikir üretenler kazanmaya devam etti , taklitçiler ve tembeller ise bir kez daha kaybetti.
Benim ilk dikkat ettiğim konu, yabancı müzik yayını yapan radyoların tamamının erişim artışı yaşaması. Türk popu bu yaz fazla üretemedi,yabancı müzik dinleyicileri plajlarda ve diğer yazlık mekanlarda yabancı müzik dinlemeyi tercih etti.Bu doğru , ancak şunu da söylemek istiyorum ki yerli müziğin ezici üstünlüğü hem fiziki hem de digital albüm satışlarında net. Yabancı müziğin bu ülkede bu kadar dinlenmediği de bir diğer kesin veri. İlk onda üç tane yabancı müzik yayını yapan radyonun olması pek mantıklı değil. Bu sonuç , yaz modundaki gençlerin müzik tüketim alışkanlıklarının bir sonucu gibi.Bir sonraki araştırmada da böyle olabilir ama sonbaharla beraber bunun öyle kalacağını sanmıyorum. Hazır yabancı radyolar demişken oradan devam edelim, Metro Fm hayatının en büyük hayal kırıklığını yaşamaya devam ediyor, NR1 FM farkı iyice arttırdı , Metro ise dördüncülüğe mahkum bir radyo olduğunu bir kez daha gösterdi. Şöhretler kadrosu burjuva radyosu Virgin , artık “bir kesimin radyosuyum” diyerek kaldığı yerden memnun olduğunu gösterdi.Bu radyo üç beş tane beyaz Türk?ün dinlediği radyo olarak kaldı . Nasıl ki Türk insanı Kanyon’dan ibaret değilse radyo dinleyicisi de beyaz Türk?lerden ibaret değil. Bakın NR1 Fm’le Fenomen’e apaçi kardeşlerimizi unutuyor mu ? Ortada başarısızlık var, ama bu başarısızlıkta en avantajlı olanlar Ferit Şahenk’in paracıklarını bu kadar az reytingle alanlar oldu. Power , Fenomen’e birinciliği bu yaz yine kaptırdı ama buda geçicidir, Power daha ağır takılan bir ağabey olduğu için çoluk çocuğa biraz kredi verdi. Bu yazı plajlarda kız tavlarken hava basmak için dinledikleri Fenomen’in yazı lider kapaması normal.
Yerli müzik piyasasında Powertürk ve diğerleri, yada Powertürk ve küçük Powertürk’çüklerin kapışmasını izlemeye devam ediyoruz.Her zaman olduğu gibi taklitler asıllarını yaşattı ve bu yaz da Powertürk onu taklit edenlere geçit vermedi. Taklitçiler kaybetmeye devam etti. Slow müzik yayını yapan radyolardan Slowtürk yaza rağmen çıkışını sürdürdü ve Süper Fm’in üçüncülük hayallerine darbe vurdu. Burada ilgimi çeken bir diğer veri de Joytürk?ün düşüşü oldu ki bu biraz tartışılır. Joytürk çıkışta olan ve herkesin dilinde olan bir radyo. Spectrum, Joytürk hariç diğer iki radyosunda stres yaşamaya devam ediyor. Metro ve Süper için çok güzel yatırımlar yapıyorlar ancak bir şeyi unutuyorlar: İçerik ve personel yatırımı. Bunca iyi yatırıma rağmen istedikleri çıkışı yaşayamamaları onlar adına üzücü. Kral Pop beklendiği gibi duraklamasını tamamladı ve 35 bin kişilik bir erişim artışı ile Tatlıses’in önüne geçti. Kral Pop da içerikte sıkıntı çeken bir radyo, bu içerik sıkıntısı olmasa şu an ki erişiminin en az % 50 fazlasını elinde tutardı. Kral Pop’un gerisinde kalan Tatlıses’te yayın kifayetsizliğine bakmak yerine hala yeni radyo alımı, radyo adı değişikliği vs gibi konuşmalarla zaman kaybediliyor. Tatlıses yönetimi Saadettin Saran’a her Şampiyonlar Liginden elenen F.B.’nin kendi taraftara söylediği nakaratı tekrarlıyor : “bir sonraki sefer” . Yani bir sonraki KMG’de kesin yükseleceğiz masalını okuyor. Ancak bunun imkansız olduğunu onlarda biliyor. Başarısız olan ve bu konuda üzücü ama haklı sonuçlar alan Tatlıses, Number One Türk, Radyo Kanaltürk, Radyo 7, İstanbul Fm biraz da ektiğini biçiyor. Bu radyoların dönüp bir kendileri ile hesaplaşmaları lazım. Bu yazın beklide en zayıf halkaları onlar.Düşüşleri devam eder mi ? Mantıken evet.
Ben Erol Aksoy’un eski radyoları Viva ve Show’un bu kadar dinlendiğine inanmıyorum. Bu radyoların TMSF’nin elinde olması ve yüksek fiyatla satılması için değişik oyunların oynandığını sağdan soldan duyuyorum. Viva satıldı, ne oldu ? Yeni patronaj ve yönetim 7 aydır iki kabloyu bağlayıp radyonun dökülen teknik eksikliklerine bir çözüm bulamadı. Çalınan müzikler ise ciddi anlamda düşündürücü. Böyle olunca Viva’dan çıkış beklemekte imkansız, zaten üç beş bin kişilik bir artış var. Ama şunu da söylemek istiyorum ki , KMG bunu hep yapıyor. Bir radyo el değiştirdi mi bir de üç beş badana boya haber çıktı mı onu yıldız yapıp erişimini yükseltiyor. Viva’da şu an bundan payını alıyor. Ancak Show Radyo’da bu hava olmadığı için Show, KMG’nin gözünde üvey evlat gibi kaldı. Aslında öyle değil ama TMSF?nin elinde kalan zavallı çocuk gibi görünüyor KMG’nin gözünde. Viva mı Show mu ? derseniz rahatlıkla Show derim. Show bu yaz Viva’dan daha iyi işler yaptı. Viva?nın ekibini transfer etmesi, radyonun Türkiye yaz turnesine çıkması gibi faktörleri göz önüne aldığımızda Show radyonun Viva’ya göre çıkış sağlaması lazım. Karadeniz Fm Temmuz ve Ağustos?u biraz sıkıntılı geçirdi, böyle oldu mu hemen reytinglere yansıyor.Çok büyük olmasa da bir erişim kaybı yaşadı, şu an için sıkıntı olmaz ama bir sonraki araştırmaya dikkat etmesi lazım. Pal Fm ikinci ligde yer alan çakma Powertürk’çüklerin haklı erişim kaybından dolayı bir çıkış yakaladı ve 25.liğe kadar çıktı.Daha çok çıkar mı ? Powertürk’çüklerin inadına bağlı diyebilirim. Lak lak radyoları Alem Fm ile Best Fm?in yaza ve insanların bu mevsimde daha çok müzik dinlemeyi tercih etmelerine rağmen dinleyicisini koruması onlar adına büyük avantaj. Bu iki radyo Sözcü Gazetesi gibi oldular. Nasıl ki susan medyanın sözcüsü bu gazete ise , susan radyoların da sözcüsü bu iki radyo oldu . Burada benim ilgimi çeken konu Best mi yoksa Alem Fm mi ? Yani hangi radyo diğerine üstünlük sağlayacak. Bu iki radyo FB -GS gibi kapışıyor. Şu an Alem Fm , Best Fm’in önünde ama her an tam tersi de olabilir, çünkü aralarında ki fark sadece 49.000 kişi. Bu araştırmada beni şaşırtan Radyo Alaturka ve Joy Fm’in düşüş yaşaması oldu. Alaturka İstanbul?da ciddi ciddi çok dinleniyor, özellikle dolmuş şöförleri bu radyoyu çok seviyor.Dalında tek ve ciddi ciddi kaliteli işlere imza atıyor. Joy Fm’in Ankara’da ve İzmir’de yeniden iletim yolu ile yayınlara başlaması somut bir sonuç getirmedi gibi. Aslında Joy Fm’in müşterisi Ankara müşterisi değil, onlara bir tavsiye Ankara yerine İzmir’e daha ağırlık versinler. Radyonun toplam erişimine daha ciddi bir katkıları olacaktır. Bu yaz bu iki radyo düşüş yaşadı , belki de dinleyici kitlesinin büyük şehirden sahil kentlerine göç etmesi ve radyolarından uzaklaşmasından dolayı olabilir.Çünkü bu iki radyo diğerlerine ağabeylik yapacak konumda. Daha elit, daha yaşlı ve AB bir dinleyici bir kitlesi var. Joy Fm demişken bunu da eklemek istiyorum ; Spectrum Medya’nın digital yatırımı Karnaval Player’ı her incelediğimde “helal olsun” diyorum. Karnaval Türkiye standardının üzerinde dünya standardında bir proje. Akıllı telefon uygulamaları olsun, web platformları olsun ciddi bir digital radyoculuk olayı. Lansmanını da iyi yapıyorlar. KMG?nin bunu görmemesi bence biraz düşündürücü. Karnaval?ın dışında İstanbul’da özellikle Turkcell Arena başta olmak üzere düzenlenen yaz konserlerinin nerdeyse % 70’ine Spectrum Medya radyoları sponsor oldu, şehrin her köşesinde bir Spectrum medya radyosunun logosunu görmek mümkün.Bu ileride kesinlikle KMG sonuçla rına yansıyacaktır.
Yazar: Michael Kuyucu