O Türkiye’nin en önemli prodüktörlerinden biri. Adını, babasının görevi nedeniyle bulunduğu ve çok sevdiği Samsun şehrinden alan demir aynı zamanda, Doğan Müzik Yapım’ın Genel Müdürü ve MÜYAP Yönetim kurulu üyesi. Kendisine boşuna star koleksiyoncusu demedik çünkü bugüne, kadar çalıştığı sanatçılar Türkiye’nin en önemli isimlerinden oluşuyor: sezer Aksu, Ajda Pekkan, Kayahan, Tarkan, Nazan Önce!, Kenan Doğulu, MFÖ, Nilüfer, Sertab Erener gibi… Ve aralarına her geçen gün yeni ve başarılı isimler daha katılıyor. Hukuk fakültesini bitiren Demir, müzik dünyasıyla tanışmadan önce, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’ne asistan olarak giriyor, ardından 1993’te TRT’de Genel Müdür Danışmanı olarak çalışıyor. Raks adlı müzik Firması’nın TRT’de müzik programı yapmak istemesiyle de onlarla bir araya geliyor. Bunun sonrasında da TRT’de ilk kez yapılan video klip programında görev alarak sektörle ve sanatçılarla tanışıyor… Ve sonunda bu müthiş yapımcının başarı öyküsüne tanık oluyoruz… Konumuz Coverlar ve biz de cover şarkılarla ilgili sanatçıları ve yapılan albüm çalışmalarının arka planını ünlü yapımcıdan dinleyelim istedik. Lafı fazla uzatmadan sizi Samsun Demir’le yaptığımız renkli söyleşiye götürelim…
Müzik dünyasına adım atışınız nasıl oldu okuyucularımızla paylaşabilir misiniz? DMC Müziğin Genel Müdürlüğü’ne uzanan müzik yolculuğunuzdan biraz bahsedebilir misiniz?
Müzik benim vazgeçilmezimdi. 13-14 yaşımdan itibaren evde kartondan top 20 müzik listeleri yapar duvara asardım. Ve onları her hafta güncellerdim. Sonra bir gitar aldım ve metod kitaplarıyla öğrendim. Yıllar sonra üniversitede ders verirken bir yandan da hobi olarak kendi imkânlarımla bir albüm hazırladım. Ve dostum olan Behzat Uygur’a dinlettim. O da beni DMC’ye yönlendirdi. Profesyonel müzik dünyası ile böyle tanıştım. Sosyal olmam sebebiyle çevrem çok genişti. Bir süre sonra DMC/den yerli yapımlar sorumlusu olmam için bir teklif aldım. Çok sevdiğim bir işti. Kabul ettim, 2 yıl sonra Genel Müdür Yardımcılığına, 4 yıl sonra da Genel Müdürlük görevlerine atandım…
Müzik prodüktörlüğünüz hakkında konuşmak isterim. Bugüne kadar pek çok başarılı isimle çalıştınız. Ajda Pekkan, Sezen Aksu, Tarkan, Nilüfer, Sertap Erener, Candan Erçetin gibi çok önemli isimler yer alıyor. Bu başarınız hakkında neler söylemek istersiniz?
Allah’a şükürler olsun diyorum her gün. Bana bu ülkenin en önemli sanatçılarıyla tanışmamı ve çalışmamı nasip etti. Biraz bahsedeyim isterseniz. Çalıştığım sanatçılar arasında: Ajda Pekkan, Sezen Aksu, Kayahan, Nazan Öncel, Tarkan, Mustafa Sandal, Kenan Doğulu, Candan Erçetin, MFÖ, Volkan Konak, Sertab Erener, Nilüfer, Ayşegül Aldinç, Sibel Can, Muazzez Abacı, Ümit Besen ve Muazzez Ersoy, benim gençliğimden bu yana hayranlık duyduğum sanatçılardı. Sonraki kuşak Gülşen, Demet Akalın, Gülben Ergen, Bengü, Murat Boz, Mustafa Ceceli, Ferhat Göçer, Ziynet Sali, Funda Arar, Burcu Güneş, Betül Demir, Gökhan Özen, Enbe, Kubat, Yonca Evci-mik, Reyhan Karaca ile de çalıştım… Ve daha yeni sanatçılarla da. Mesela İrem Derici, Ece Seçkin, Simge, Tuğba Yurt, Emre Kaya, Derya Uluğ, Aydın Kurtoğlu, Oğuzhan Koç, İlyas Yalçıntaş, Cem Belevi,Edis,Sinan Akçıl ve Ravi ile de çalışma şansım oldu.
Birde Rock sanatçı ve grupları söyleyeyim isterseniz: Mor Ve Ötesi, Kargo, Yüksek Sadakat, Kolpa, Vera, Zakkum, Emre Aydın, Feridun Düzağaç, Hayko Cepkin, Yeni Türkü, Kalben, Mabel Matiz, Model, Pinhani…
Bu gün bu sanatçıların yüzde 90’ı ile çalışmaya devam ediyorum. Bu benim için büyük bir şans ve Allah’ın lütfu…
Bende şükürler ediyorum ve buna layık olabilmek için bütün hayatımı çok çalışarak onlara adıyorum…
Bir Yarışmada Jüri üyesi olarak da görev almıştınız. Orada siz nelere önem veriyordunuz? Yaptığınız felsefi yorumlar da çok konuşuluyordu yarışma sonrası…
Evet, bir yarışmada jüri üyeliği yaptım. Çok profesyonel ve dürüst konuşmaya gayret ettim. Genellikle rating için renkli adaylar seçiliyordu. Buna itiraz ettim. Daha çok şarkı söylemesi ve sahne ışığına önem verdim. Ve beni sevsinler diye konuşmadım. Düz konuştum. Bu izleyicilere farklı gelmişti.
Bir sanatçıya albüm yaparken öncelikler nelerdir? Bir albüm çalışmasının nasıl olması gerektiğinden bahsedebilir misiniz?
Her sanatçı bir model gibidir. Üstünde taşıyabileceği ve sunabileceği elbiseler kişiden kişiye değişir. Dinleyicinin bir süre sonra bir beklentisi oluşur ve sanatçı onu izleyen kitleyi hayal kırıklığına uğratmadan bir kaç farklı dokunuşla dinleyici sayısını artırmaya çalışmalıdır. Albüme başlarken şarkı seçiminde buna çok dikkat edilmesi gereklidir. Şarkı seçiminden sonra o şarkıları doğru aranjörlerle eşleştirmek lazımdır. Farklı aranjörler olmasına karşın, bir bütünlük ve tarz oluşturabilmek, başarı için önem taşır. Albüm bittikten sonra doğru bir tanıtım planı ve programı ile sunulması da albümün kendisi kadar önemlidir. Bütün bunları bir koordinasyon içinde yapabilmek için iyi bir ekip ve takım ruhu gerekir.
Sanatçılarınız arasındaki en yüksek albüm satışı kime ait? Son dönemdeki albüm satışlarını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Sezen Aksu ve Tarkan DMC tarihinde albümleri en çok satmış sanatçılardır.
Müzik sektörünün geldiği noktayla ilgili neler söyleyebilirsiniz? Malum artık neredeyse tamamen dijital bir hayat yaşıyoruz, bundan sonra müzik piyasasını neler bekliyor?
Bundan sonra müzik piyasasını hızlı bir dijitalleşme süreci bekliyor. Bu gün için dijital CD geliri oranı 60 – 40 haline geldi. Dijital öne geçti. Bu bir çok şeyi değiştirecek. Ancak her şey dijital değil. Dijitalde başarılı olmak, CD satmak, konser doldurmak başka başka şeyler. Ve hepsini bir arada yapabilen çok az sanatçı var. Sadece söyleyebileceğim dijitalin her geçen yıl ağırlığını arttıracağı gerçeği. Genç nüfus müziği buradan takip ediyor. Herkes bu gerçeğe göre konum almak zorunda kalacak.
Cover Şarkılarla ilgili neler söyleyebilirsiniz, bir coverın başarılı olması ve sevilmesi için ne gibi şeylerin olmalı. Bildiğim kadarıyla sizin de yaptığınız coverlar var hangi şarkılardı bu coverlar?
Bir çok cover yapıldı… Coverlarda önemli olan bazı noktalar vardır. Bir şarkı bir sanatçı ile çok özdeşleşmişse ondan kaçınmak gerekir. Mesela Sezen Aksu Sen Ağlama gibi… Eğer coverı, o sanatçının yorumu yanında çok aşağıda kalacak şekilde yaparsanız, karşılaştırılacağı için hoş olmaz. Böyle durumlarda riski azaltmak için bir kadın sanatçının söylediği şarkıyı erkeğin veya bir erkek sanatçının söylediği şarkıyı bir kadın sanatçının söylemesi riski azaltacaktır. Coverlar çok yakın zamandan seçilmemelidir. Bu karşılaştırma riskini artırır. Ve dinleyici daha yeni dinlediği için etkisi de azalabilir. Tabii ki şarkıyı söyleyen sanatçının yorum gücü her şeyi değiştirebilir. Birçok başarılı cover’ın yer aldığı albümde bulundum. Tarkan “Firuze”, Mabel Matiz “Sultan Süleyman, “Ferhat Göçer “Gidemem” bunlardan bir kaçıdır…
Ancak çok az rastlanan bir durumu da örnek vermek isterim. Mustafa Ceceli ile üst üste 4 cover şarkıyı başarıyla yapmıştık.
1- Sezen Aksu “Hata”
2- Sezen Aksu “Bir Zamanlar Deli Gönlüm”
3- Kayahan “Sensiz Olmaz”
4- Erol Evgin “Bir Tanem Söyle Canım”
Aramızda haydi bir tane daha yapabilir miyiz diye konuşurduk. Buradaki önemli nokta, coverlarını seçtiğimiz sanatçılar, Mustafa’nın tarzının daha önceki ustalarıydı. Elbiseler bu yüzden tam üzerine oturuyordu.
RÖPORTAJ : ÜMİT DİRİCAN
TRT “Bir Dünya Müzik Dergisi”