2012 Yazının ilk % 30’luk dilimi gösteren reytingler nihayet geldi. Herkes bu reytingleri ortalama ayın 20’si gibi gelmesini beklerken gelişleri bu kez ayın 27’ini buldu.Buna gerekçe ise İpsos KMG’ye ödeme yapmayan bazı radyoların ödeme emirleri için verilen sürenin dolması gösterildi. Bu tarihi bekleyen şirket reytingleri bu kez biraz gecikmeli olarak bize yolladı.
Bu reytingler ne suya ne de sabuna dokundu diyebilirim, bende zaten öyle bekliyordum. Radyoların gerçek yaz karnesi Eylül – Ekim döneminde netleşecek , ancak yinede boş yere oturan radyolarla iş yapan radyolar bu % 30’luk dilimde kendisini gösterdi.Temmuz sonlarında gelen KMG 2012 -06’da Nisan- Mayıs ve Haziran verileri ve radyoların bu üç aylık performansları yer alıyor.
Bende oydar.com’a ilk merhaba mı reytinglerle vermek istedim. Size tamamen kendi özgün gözlemlerimden oluşan görüşlerimi ve son gelen İpsos KMG verileri nezdinde paylaşmak istiyorum.
İşini iyi yapan radyolar bu araştırmada kendisini gösterdi diyebilirim. Türkiye’nin en iyi format radyosu Powertürk onu taklit edenlerin aksine çıkış sağladı ve 2 milyon sınırına ulaşarak özel bir rekora imza attı. “Taklitler aslını yaşatır” derler ya , bir kez daha öyle oldu ve Powertürk’ü taklit eden çakma Powertürk’ler yerinde saydı ya da düştü. Bunun böyle olması da gerekirdi, eğer aksi olsaydı İpsos KMG’ye şaibe düşerdi.
Gelelim ilginç sonuçlara :
Kral FM zirvedeki yerini koruyor, bir kaybediyor bir kazanıyor. Kral Grubu aslında iki radyosuna bakıldığında yerinde sayıyor, çünkü toplam grup erişimi bir iniyor bir çıkıyor. Etkinlik konusunda ciddi işlere imza atan KRAL POP ciddi bir duraklama ve devamında da düşüş yaşadı. Bu çok normal, çünkü iş sadece etkinliklerle bitmiyor. Yine de şunu söyleyeyim yaz sonu itibariyle Kral Pop çıkışa geçecektir, ama asla grubun hayal ettiği ilk onu yakalayamayacak. Çünkü yapması gereken çok şey var ve onları yapmıyor. Kral Pop şu an bir nevi bir lale devri yaşıyor.
Süper Fm ile Slow Türk arasındaki üçüncülük savaşı devam ediyor,2 sene önce Süper FM’in Slowtürk karşısında kan kaybedeceğini yazmıştım. Ne yazık ki Süperciler deli gibi para harcamalarına rağmen istedikleri sonuçları alamıyor, şampiyonluğa oynamak varken adamlar üçüncülük savaşındalar.Yine de son aylarda çok iyi işlere imza attılar. TV reklamları çok izlendi, Türkcell Arena’daki tüm konserlere sponsor oldular. Yaz sonunda ikinciliği geri alırlar ama asla Powertürk’ü yakalayamazlar.
Türkiye’nin iki konuşma radyosu Alem FM ile Best FM muhabbet seven radyo dinleyicisini kardeş kardeş paylaşmaya devam ediyor. İki radyonun dinleyicisi yaklaşık 2 milyonu bulmuş durumda.
TMSF yönetiminden ağır darbeler yaşayan Show Radyo ile Radyo Viva bu dönem mutlu oldular.
Show Radyo, Viva?nın müzik direktörü Ömer Erişmeni kadrosuna kattı, buna bir de başarılı bir Türkiye turnesini ekleyince erişimini 40 bin kişi arttırdı. Her şeyini kaybeden ve hayata sıfırdan başlayan Radyo VİVA ise 11 bin kişi artış yaşamasına rağmen sıralamada 17 sırada kaldı. Viva?nın işi çok zor, yeni patronuna devredildikten sonra nerdeyse 6 ay geçmesine rağmen hala bir nitelik gösteremedi. Radyo hala yerinde sayıyor. Bu Radyo?nun çok çalışması lazım.
Format yayıncılığından konuşma radyosuna doğru kayan ancak yaz kampanyasında kendisini bir müzik radyosu gibi göstererek çelişkilere imza atan RADYO D 20 bin kişilik erişim kaybı yaşadı. Radyo D?nin karar vermesi gereken bir şey var: Format radyosu mu olacak? Yoksa konuşma radyosu mu?
Buna karar veremezse bu karmaşayı yaşamaya devam edecek.
Saran Grubu’nda gayet başarılı işler yapan Kadir Çetin’i yerini “radyoyu ilk ona sokacağım” iddiası ile alan Şafak Karaman’ın radyosu RADYO TATLISES yerinde saymaya devam ediyor. Son araştırmada 11 bin kişi daha kaybetti. Bu radyo on bin kazanır on bin kaybeder, böyle gider. Yerinde sayar ilk ona da rüyasında ancak girer! Tatlıses her yönü ile son zamanlarda en hatalı yönetilen üç radyodan biri bu sonuç gayet normal, aksi olsa KMG’den şüphe ederdim.
İkinci lig radyolarına baktığımızda da değişen fazla bir şey yok, PAL FM iyi ve haklı bir çıkış yakaladı. 22 bin kişilik bir artışla Kanal Türk radyonun önüne geçen Pal FM derin bir nefes aldı. Ben bu radyonun daha çok dinlendiğine inanıyorum, kesinlikle Kanal Türk radyonun önünde olması gerekiyordu ki öyle oldu. Kanal Türk radyo ise ikinci ligin dibini buldu. Radyoculuk adına Şafak Karaman’ın gidişinin ardından hiçbir şey katamayan bu Radyo?nun yükselmemesi gayet normal. Şu an otuzuncu sırada olan Kanal Türk Radyo?nun işi çok ama çok zor. Bu radyonun bu kadar başarısız olması tamamen yönetimsel.
Kısa bir süre önce 19 yıllık markası RADYO KLAS’a kepenk indiren ve yayınını Number One Türk’e çeviren nam-ı değer Radyo KLAS, Number One Türk olarak ilk karnesini aldı. İlk karnesinde 31 bin kişi kaybetti.
Vee Gelelim yabancı radyolara.
Yabancı radyolarda sıralama bazında fazla bir değişiklik olmadı. Power ile Fenomen arasında yaşanan şampiyonluk çekişmesi devam ediyor. Number One FM bu iki radyoya selektör yakmaya devam ediyor ve Metro FM âcizi oynamaya devam ediyor. Her zaman söylüyorum bir zamanların bir numarası, şampiyonu lideri Metro FM’in düştüğü durum ibret verici. Deli gibi para harcamasına rağmen bir türlü çıkış yakalayamıyor. Bundan sonra yakalar mı? Muamma belki! Ama eğer Yakalayamazsa CEO’dan kapıcıya kadar tüm kadronun gözden geçirilmesi gerekiyor. Orada ciddi bir sıkıntı var ama ne?
Yabancı radyolar arasında belki de son yılların en büyük hayal kırıklığı hatta fiyaskosu haline dönen VİRGİN Radio’da yerinde saymaya devam ediyor. Gerçeği son araştırmada 220 binden 259’e çıkarak 39 bin kişilik bir artış yakaladı ama bu kadar devasa paralar harcıyor. İki buçuk yılı geçti bu işte bir iş var, Ferit Şahenk bunu yapmaz ama oturup bir bu kadar parayı bu kadar reyting için mi harcıyorum diye sorması lazım.
Bunlar marka radyolar peki ya diğerleri? Yani kendi yağı ile kavrulan ve imkânları daha düşük olan radyolara ne demeli? Mesela KARADENİZ FM. Popüler isimleri kadrosuna katan biraz da popa yelken kıran Karadeniz FM, 393 bin kişiden 421 bin kişiye çıktı. Deli gibi para harcayan KRAL POP’un önüne geçen Karadeniz FM bu araştırmanın yıldızlarından oldu.
Erişimini 57 bin kişi arttıran Radyo SEYMEN, Turkuvaz’ın önüne geçti ki bu da bu ayki KMG’de yaşanan en büyük ve en çok alkışlanması gereken çıkış oldu. Turkuvaz demişken, onlarda rutinleşti bir şeyler yapmaları lazım, yoksa bu rutinliğin devamı düşüş getirebilir.
İkinci lige düşen İstanbul FM artık bu lige demir attı, satıldıktan sonra çok ciddi dinleyici kaybı yaşayan Radyo MODA artık üçüncü lige gitmek üzere. Bu radyo başıboş halde kıvranıyor, tüm iddiasını kaybetti ve adeta intihar ediyor.
Kendisini bir türlü farklılaştıramayan SLOW TİME bu araştırmada 21 bin kişi kaybetti. Slow Time daha çooookkkk Kadir Çetin’i arar.
S.O.S. Veren Radyolar :
Kanal Türk Radyo
Numberone Türk FM
Radyo MODA
Radyo Tatlıses
Metro FM
Slow Time
RUTİNE BAĞLAYAN RADYOLAR:
Power FM
Joy FM
Radyo Turkuvaz
KRAL POP
Kararsız Radyolar:
Radyo VİVA
Radyo D
KRAL FM
Ve İşte Radyolarda TOP 30:
1.KRAL FM 3.875
2.POWER TURK 2.001
3.SLOW TURK 1.379
4.SUPER FM 1.344
5.TRT FM 1.049
6.ALEM FM 1.021
7.BEST FM 946
8.POWER FM 796
9.RADYO FENOMEN – ISTANBUL 792
10.JOY TURK 720
11.RADYO D 691
12.NUMBER ONE FM 632
13.METRO FM 601
14.SHOW RADYO 561
15.RADYO SEYMEN – ISTANBUL 519
16.RADYO TURKUVAZ 517
17.RADYO VIVA 505
18.PARK FM – ANKARA 498
19.RADYO 7 449
20.RADYO TATLISES 427
21.KARADENIZ FM – ISTANBUL 421
22.KRAL POP 406
23.ISTANBUL FM – ISTANBUL 361
24.RADYO ALATURKA – ISTANBUL 325
25.NTV RADYO 308
26.RADYO MEGASITE – ANKARA 303
27.RADYO KLAS + NUMBER ONE TURK FM 283
28.JOY FM – ISTANBUL 271
29.PAL FM 270
30.KANALTURK RADYO 268
Yazar: Michael Kuyucu / OYDAR