Bazı insanlar için matematik çok kolay gelirken, bazıları neden zorlanıyor? Bilim insanlarına göre bu fark, yalnızca çalışma alışkanlıklarından değil, genetik yapıdan da kaynaklanıyor.
Londra’daki Goldsmiths Üniversitesi’nden Prof. Yulia Kovas, 10 bin ikiz üzerinde yürütülen araştırmada, matematik kabiliyetinde genetik faktörlerin yüzde 50 ila 60 oranında etkili olduğunu belirtiyor.
Kovas, “Tek yumurta ikizleri matematikte birbirine daha çok benziyor. Bu da çevresel faktörlerin değil, genlerin etkili olduğunu gösteriyor” diyor.
Genler Kadar Çevre de Etkili
Araştırmacılar, genetik yapının yanı sıra çevrenin de belirleyici olduğunu vurguluyor.
Prof. Kovas, sadece okul eğitiminin değil, radyoda duyulan bir şeyin bile ilgimizi şekillendirebileceğini söylüyor.
Bazı genetik eğilimlerin kişilerin hangi uyaranlara maruz kaldığını da etkileyebileceğini ifade ediyor.
Matematik Kaygısı Performansı Düşürüyor
İngiltere’deki Loughborough Üniversitesi’nden Dr. Iro Xenidou-Dervou, herkesin matematik becerilerini geliştirebileceğini vurguluyor.
Ancak “matematik kaygısı” olarak bilinen durum, öğrenme sürecini olumsuz etkiliyor.
Dr. Dervou, “Kaygı, çalışma hafızasının büyük kısmını kaplar ve problemi çözmek için zihinsel alan bırakmaz” diyor.
Matematikte başarısız olma korkusu, kişiyi bu dersten uzaklaştırıyor ve zamanla bir “kısır döngü” yaratıyor.
Doğuştan Gelen Matematik Hissi
University College London’dan Prof. Brian Butterworth, insanların sayılara karşı doğuştan bir anlayışa sahip olduğunu söylüyor.
Ancak bazı bireylerde bu mekanizmanın düzgün çalışmadığını, bunun da diskalkuli adı verilen bir öğrenme bozukluğuna yol açtığını belirtiyor.
Bu durum, nüfusun yaklaşık %5’ini etkiliyor.
Prof. Butterworth ve ekibi, diskalkulisi olan çocuklara yardımcı olacak öğretici oyunlar geliştirdi. Ancak uzun vadeli etkilerin izlenmesi gerektiğini vurguluyor:
“Erken müdahale şart. Çocukların birkaç yıl içindeki gelişimini izlemek gerekiyor.”
Matematik Tuğla Gibidir: Temel Sağlam Olmalı
Dr. Xenidou-Dervou, matematik öğrenmeyi “tuğlalarla duvar örmeye” benzetiyor:
“Matematikte temeli atlamazsınız. Tarihte bazı konuları bilmemek sorun yaratmayabilir ama matematikte bu mümkün değil.”
Dünya Genelinde Başarının Sırrı: Temel Bilgiler ve Saygı
Prof. Kovas, PISA testleri sonuçlarına göre Çin, Doğu Asya ülkeleri ve Finlandiya’nın matematikte önde olduğunu belirtiyor.
Çinli eğitimci Zhenzhen Miao, ülkedeki öğretim sisteminin “temel bilgilere ve düşünme becerilerine” odaklandığını söylüyor.
Finlandiya’da ise öğretmenler beş yıllık akademik eğitim alıyor ve toplumda büyük saygı görüyor.
Prof. Pekka Räsänen, “Finlandiya’da herkesin temel matematik becerilerini öğrenmesi garanti altına alınır” diyor.

